Odborné historické články

V této sekci naleznete různé odborné historické články týkající se československé armády od roku 1914 do roku 1945. Archivují se zde všechny odborné články z titulní strany.

G. E. přístroj ku zkoušení brzd firmy Joseph Bradbury & Sons LTD. Braintree (England)

Jaroslav Špitálský V průběhu bádání v archivech narazil jsem na zajímavý přípravek anglické firmy Joseph Bradbury & Sons LTD. sloužící k seřízení brzd osobních a malých nákladních automobilů. Ve třicátých letech především u automobilních pluků, dělostřelectva, letectva a útočné vozby nacházelo se větší množství motorových vozidel různého druhu. Vybavení správkáren i plukovních dílen nebylo tehdy dostatečné. Proto důstojníci zmíněných útvarů sledovali tehdejší technické novinky, kterými se snažily vybavit útvary disponující automobilní technikou. Dne 29. ledna 1930 velitel automobilního oddílu dělostřelectva ve Čtyřech Dvorech plk. Slíšek oslovil pražskou firmu Technospol k zaslání nabídky k dodání jednoho G.E. přístroje ku zkoušení brzd. Automobilní dílna tohoto útvaru vždy ...
Značka Pro Pokračování Textu

Vývoj bezmotorového létání v Československu

Jaroslav Špitálský Počátky českého plachtového letectví se již datují do doby před Světovou válkou. V roce 1911, od května až do podzimu 1912, nadšení studenti Oldřich Haller a František Šnábl konali letecké pokusy na svahu Mikulovky na okraji Plzně. Dle vzoru bratří Wrightů postavili dvojplošník o rozpětí šesti metrů s kormidlem vpředu, s nímž provedli celou řadu pokusů. Když se tento první stroj po mnoha defektech stal neopravitelným, postavili si pěkný kluzák, jednoplošník, ale i tento během leteckých pokusů „vzal za své“. Je zajímavé, že oba nadšenci již tehdy pomýšleli na zamontování motorku do letounu, k tomu však nedošlo. obr. Letadla konstruovaná ...
Značka Pro Pokračování Textu

Obojživelné tanky Škodových závodů

Jaroslav Špitálský a Ivan Fuksa  obr. Silueta znázorňující schopnost plavání ŠOT Prvou zmínkou o vývoji plovoucích tanků Škodovými závody (ŠZ), kterou se nám podařilo dohledat, je dopis adresovaný zbrojním oddělením (ŠZ) pražskému obchodnímu ředitelství firmy ze dne 8. března 1933, jehož kopie byla zaslána i oddělení speciálních vozidel. V němž zbrojní oddělení oznamuje, že do konce příštího týdne předá oddělení speciálních vozidel náčrtek pancíře a při této příležitosti žádá o sdělení s jakou výzbrojí je pro tento tank uvažováno. Dle názoru zbrojního oddělení dostačující výzbrojí bojového vozu se měl stát těžký kulomet v otočné věži, protože vyzbrojení tanku 47mm dělem znamenalo značné zvýšení ...
Značka Pro Pokračování Textu

TOBRUCKÉ KRYSY

Před 75 let se vojáci Československého pěšího praporu 11 – Východního zapojili do legendární obrany obleženého libyjského přístavu Tobruk. Čechoslováci připluli do Tobruku v rámci polské samostatné brigády Karpatských střelců, vystřídat jednotky australské 9. pěší divize. Australané se v Tobruku bránili od 11. dubna 1941 před jednotkami italsko-německého Afrikakorpsu pod velením slavného generála Erwina Rommela. Pro způsob života, který museli v obležené Tobruku snášet, si z rozhlasové propagandy od britského nacisty Williama Joyce alias "Lorda Haw-Haw" vysloužili přezdívku "Tobrucké krysy". Původní nadávku však s hrdostí přijali za svou. Stejně tak i později Čechoslováci. obr. Příjezd vojáků československého praporu do obklíčeného libyjského přístavu Tobruk. (foto Archiv ...
Značka Pro Pokračování Textu

Lehké kanonové motorové vozy pásové (LKMVP)

Ivan Fuksa a Jaroslav Špitálský Obr. Prototyp LKMVP-Škoda, fotografie zhotovena v dubnu 1939. V pondělí 11. května 1936 „Vojenský technický a letecký ústav“ (VTLÚ) vyzval „Akciovou společnost dříve Škodovy závody“ (ŠZ) k podání nabídky na „jeden prototypový lehký kanonový motorový vůz pásový“, jehož konstrukční zadání zpracoval VTLÚ. V pondělí 20. dubna 1936 konstrukční kancelář ŠZ zhotovila výkres Am 536-P „housenkového podvozku“ vozidla P.U.V. pro přepravu kanonu proti útočné vozbě. Obr. Výkres Am 536-P „Housenkového podvozku“ pro přepravu kanonu proti útočné vozbě ze dne 20. dubna 1936. Obr. Návrh „brnění“ LKMVP-Škoda, výkres Am 536-P ze dne 20. dubna 1936. V sobotu 24. října 1936 se konalo jednání ...
Značka Pro Pokračování Textu