GM C15TA

22 Říj GM C15TA

Obrněný nákladní automobil 4×4 GM 8449/C15TA, postavený na zesíleném podvozku Chevrolet C15 cwt, s pancéřovou karosérií od firmy Hamilton Bridge Company a motorem GMC 270, byl vyvinut firmou General Motors v Kanadě, odkud byl dodáván spojeneckým jednotkám. U Československé samostatné obrněné brigády sloužily tři kusy, zařazené u Ženijní roty. Vrak tohoto obrněnce byl pořízen v Holandsku na podzim 2009 a právě prochází zásadní rekonstrukcí do provozuschopného stavu. Tento konkrétní vůz byl dodán koncem roku 1944 do Velké Británie a nebyl nikdy bojově nasazen. Po válce byl přebudován na tahač děl a nakonec skončil vyrabován ve Skotsku. Odtud byl po neúspěšném pokusu o renovaci prodán do Holandska.

 

Dobové fotografie „TAček“ ve stavu Československé Samostatné Obrněné Brigády:

1a 2a
5a 6a

 

RENOVACE

DSC_7884a DSC_7895
„Táňa ještě u původního majitele v Holandsku“ Náhradní nápravy byly k vozu TA přijelo do ČR na návěsu
TH6
Vykládka na rampu
TH8

Na složení přišlo několik brigádníků

TH9
TH10

TA připojená za Bedfrod MW

TH11

Dobře patrná neoriginální poválečná nástavba

TH12

Neoriginální nástavbu bylo třeba autogenem odříznout

TH13

Celý vůz bude nutné opískovat

TH14

Neoriginální doplňky se musí odříznout

TH15

Otvor v zadní části bylo nutné zavařit

TH16

Stopy po autogenu je nutné zabrousit.

TH17

Pohled do motorové části

tazaklad1

TA po opískování a speciálním základním nástřiku umožňujícím další svařování

motortaa

Motor připravený k montáži přišel z USA

motortab

Štítek motoru

GM C15TA a

Svrchní nástřik a napasované nové blatníky

ta blatnik 046

Chybějící přední blatníky bylo nutné vyrobit

TH18

Napasované nové boční bedny

TH19

Chybějící bedny bylo nutné znovu vyrobit – zde již v zákl. nástřiku

TH20

bedny zatím postrádají petlice zavírání

TH21

Nově vyrobené zadní dveře

TH22

Pravá bedna s dopasovaným blatníkem, ještě v barvě kovu

TH23

Původní , značně poškozené schránky z vnitřní strany dveří bylo nutné odstrani

TH24

Nově vyrobené schránky již navařené zpět na dveře v základním nátěru

TH25
DROBNÉ DÍLY:
28

Demontovaný a vyčištěný zadní diferenciál

Rozvodovka po svěšení z vozu prošla revizí a po očištění a nástřiku základní a následně i vrchní barvou, bude připravena na opětovnou montáž Pohled na rozvodovku, dole je patrný držák třmenové brzdy
29
30

Diferenciál je v perfektním stavu bez ulámaných zubů a dalšího poškození

31

Vzduchový filtr v originální barvě S.C.C 2

32

Tachometr

33

Mechanický hasicí přístroj „Pyrene“ , standardní vybavení vojenských vozidel používaných britskou armádou . GM C15TA byl vybaven třemi přístroji.

34

Přední světlomet, stejný typ byl používán i na pásových transportérech Universal Carrier

35

Jeden z páru světlometů je v původní barvě z konce války S.C.C 15 olive drab

36

Držáky předních světlometů

37

Replika znaku na pancéřovou masku chladiče

Říjen 2011

Po krátké přestávce jsme udělali pokrok při renovaci našeho jediného pancéřového vozu. Při obnovení prací došlo i na změnu použitého odstínu, nakonec bude vůz jezdit ve starším odstínu S.C.C2. Motor dostal konečně správnou barvu, jinou frému a další věci z instalace, byly upraveny a nebo odstraněny. Během 14 dnů bude motor usazen na svém místě a po zapojení instalací proběhne pojezdová zkouška. Zbývá ještě spoustu práce, ale většinu scházejících dílů se podařilo vyrobit či sehnat. Brzo snad tak bude vůz jezdit na akcích klubu.

08.12.2011

Další pokrok v renovaci GM15TA – podařilo se osadit motor a dodělat/ vyrobit díly zadních dveří, tažné zařízení, stříšku nad kanistry a světla. Podlaha a instalace přijde na řadu během zimních měsíců a doufáme, že na jaře už bude stroj v pojízdném stavu.

THPB070454

Motor připravený na osazení do vozu. Na pomoc přišlo mnoho brigádníků.

THPB070458

Těžký motor dal práci usadit, ale nakonec vše dobře dopadlo

ThTA1

Zadní část vozu je téměr před dokončením, replika zadních dveří ještě dostane aretaci v otevřené poloze a bude hotovo.

ThTA2

Dveře včetně pantů a zámku bylo nutné vyrobit nové

ThTA4

Osazení motoru, pohled z kabiny.

ThTA3

Osazení motoru a jeho postupné dostrojení.

 

TH6
Pohled na zadní část rekonstruo- vané korby. Bylo nutné opravit průstřel zadní části korby a zcela nové jsou zadní dveře a konstru- kce na plachtu. …Na přední části „Táni“ přibyla nová
…kapota, která původně na vozu
…chyběla.
Boční pohled na TA, ještě je zde spousta práce před námi, ale už to konečně dostává podobu

 

Červen 2012

Po nějaké době byl čas pokročit v renovaci našeho jediného obrněného vozu. Jelikož vůz postrádal palubovku, bylo nutné tuto vyrobit. Úkolu se ujal náš kolega „doktor“ a splnil ho na výbornou. Bylo potřeba dodělat ještě pár dalších otvorů pro palubní přístroje a spínače a brzo palubovka poputuje na své místo. Také další plechové díly do kabiny bylo nutné kompletně vyrobit, první na řadu přišly krycí plechy pro montáž předních skel, naštěstí se dochovaly oba původní i když notně zrezavělé díly, podle kterých náš šikovný kolega z Liberce vyrobil nové.

Poslední smutná aktualita:

po určitných neschodách s investorem a sponzorem této renovace byl vůz přesunut do depozitářů VTM Lešany, kde pravděpodobně nějakou dobu zústane než muzeum přistoupí k dokončení námi začatého projektu. Nezbývá než doufat, že tento vzácný automobil budou moci návštěvníci v nějaké dohledné době obdivovat.