Fordson WOT8 (1942)

04 Lis Fordson WOT8 (1942)

Nový přírustek do spolkového vozového parku ve fázi renovačního projektu, získaný v Anglii.

Jedná se o britský 1,5tunový nákladní automobil. Mezi lety 1941-1942 bylo britskou filiálkou Fordových závodů Fordson v Dagenhamu v Anglii vyrobeno pouze 2 516 ks těchto automobilů, z toho 868 bylo vyvezeno v rámci válečné spojenecké pomoci do Sovětského svazu, kde byla část použita jako nosiče raket tzv. „kaťuší“.  Poté výroba v Anglii navázala delší třítunovou verzí Fordson WOT6. Fordson WOT8 byl jediným 1,5tunovým (30cwt) nákladním automobilem s náhonem 4×4 vyráběným ve Velké Británii.

U Československé armády ve Velké Británii sloužily v poměrně velkém množství. Používán byl např. u Pěších praporů, Ženijní roty, Dopravního oddílu a v rámci obrněné brigády u Tankových praporů, Moto praporu, a Lehké polní ambulance. Pravděpodobně všechny WOT8 byly zanechány na ostrovech před vyloděním brigády do Francie. Tam se tedy zřejmě dostaly pouze verze WOT6.

Obr. Příslušníci Pěšího praporu 2 (červená tabulka 111) s vozy Fordson WOT8 (a Austin K3) při odklízení trosek po bombardování Coventry, léto 1942. Na první fotografii je na voze viditelná tabulka A.P.H., což značí vozidla určená pro přepravu pohonných hmot.

obr. Fordsony WOT8 Brigádní ženijní roty (modrá tabulka 116), Yeovil, Velká Británie 1942 (dislokována od 9.5 do 22.8.)


obr. Oprava Fordsonu WOT od Zásobovacího dopravního oddílu (červeno-zelená taublka 118) Čs. samostatné brigády ve Velké Británii.

obr. Údržba vozidel Fordson WOT2 a WOT8 u Spojovací roty Čs. samostatné obrněné brigády, Northampton, Great – Oahley, Velká Británie, březen 1944.

obr. Vozidla Fordson WOT8 od Lehké polní ambulance (černá tabulka 117). Northampton, duben 1944. Vozy již mají namalované spojenecké znaky pro vylodění.

Obr. Řada Fordsonů WOT8 s Humberem 4×4 PU Utility od Pěšího praporu 1 Československé samostatné brigády, čekající na ulici kdesy ve Velké Británii circa 1940-42.

 

Obr. Fordson WOT8 zřejmě u jednoho z Pěších praporů ve Velké Británii, zima 1941-42.

Základní TTD:

Rozměry: délka 5,1m, šířka 2,3m, výška 2,7m
Hmotnost: 3 850kg
Motor: osmiválcový vidlicový (V8), benzínový, 61 kW (85 bhp) Ford 3 621 cm2, SV, (21 šteftů)
Převody: 4-rychlostní převodovka, 2-stupňová přídavná převodovka pro pohon zadních nebo všech kol.
Mechanické brzdy, kola 20″

Do dnešních dnů se dochovalo pouze 5 známých exemplářů, dva jsou nyní v Čechách, jeden pojízdný v Anglii a dva vraky  v Austrálii.

Tento Fordson má starší typy větracích mřížek kabiny, pravděpodobně jediné dochované exempláře. Přestože se kabina povětrnostním vlivem rozpadla, všechny díly se dochovaly v různém stádiu pro replikaci. Předchozí majitel již započal částečnou rekonstrukci některých dílů kabiny a korby. Vozidlo je velice kompletní, chybí prakticky jen chránič chladiče, stříška nad maskou pro detekční protiplynovou skvrnu, maska, malý kryt motoru a držák rezervy. Motor je rozebraný, nicméně velmi zachovalý.

Dochovaly se všechny výrobní štítky a je známé WD číslo L4574948. Zatím se nepodařilo dohledat kde vůz za války sloužil.
Vozidlo projde náročnou renovací, tzn. „na delší trať“, nicméně po dokončení bude jezdit v markingu Ženijní roty Čs. samostatné brigády ve Velké Británii.

Štítek na zadním nosníku kabiny má vyraženo Body No.321 / 1945. To není rok výroby, ale zřejmě výrobní číslo kabiny/šasí. Štítek na bočním podélném trámku korby má vyraženo Body No. 320B / 183. Na čelním panelu uvnitř kabiny jsou dva štítky, jeden je číslo kontraktu V 4089 + katalogové referenční číslo 56. Dále se zde nachází štítek s referenčním číslem motoru 7027873  a typ WOT8.

 

Šasí ač orezlé, až na některá místa vypadá dobře. Dva nosníky bude potřeba zrekonstruovat, pro přední je již vyroben hrubý polotovar.

Na přední části kabiny jsou zachovány charekteristické otáčecí průduchy prvního vzoru. „Budíky“ na přístrojové desce jsou ve skvělém stavu, po vyčištění budou fungovat. Dochovala se i původní kabeláž, která skvěle poslouží jako vzor pro výrobu nové.

Nádrž je z poolověného či pocínovaného plechu, takže uvnitř naprosto netknutá. Její držáky však budou chtít rekonstrukci. Zadní blatníky se dochovaly v použitelném stavu. Kabina jak vidno z fotografií prakticky shnila a většina dílů poslouží spíše jako vzor pro výrobu nových. Předchozí majitel práci již započal a některé nosníky a profily jsou již vyrobeny, což velmi usnadní stavbu.

Motor je standardní Fordův V8 flathead britské výroby, převodovka má atypickou konzoli. Z příslušenství chybělo k motoru pár drobností, které se již však podařilo dosehnat.