Odborné historické články

V této sekci naleznete různé odborné historické články týkající se československé armády od roku 1914 do roku 1945. Archivují se zde všechny odborné články z titulní strany.

Tankařský výcvik

V roce 1937 odborný tisk uveřejnil dva články npor. pěch Ladislava Hrubeše nazvané Výcvik tankových jednotek a Střelecký výcvik tankových jednotek. Ve stejném roce byl v pozdější době uveřejněn úsměvný článek Řidiči – z trampot vojenského výcviku, a ačkoli je jako autor uveden Láďa Strnad, podle způsobu psaní je velmi pravděpodobné, že i za touto prací stojí Ladislav Hrubeš.     ŘIDIČI Z TRAMPOT VOJENSKÉHO VÝCVIKU Láďa Strnad        „Další otázka, Vocásku, řekněte nám, koho rozumíme pod názvem řidič?     „Pod názvem řidič rozumíme, pane poručíku, že, když eh – řidič je, když …………     „Žádné že když – a je když, nýbrž ...
Značka Pro Pokračování Textu

Kdo to byl J. F. C. Fuller?

Jaroslav Špitálský Generálmajor John Frederick Charles Fuller byl propagátorem myšlenky o malé, plně „strojní a po zuby“ ozbrojené armádě. Jeho odborné studie se v meziválečném období velmi často objevovaly na stránkách odborného tisku. Jeho představa „obrněného pěšáka“ setkala se nejprve v Anglii a později i v řadě západoevropských armád s naprosto kladným ohlasem. Bojovou techniku sloužící k vyzbrojení pěšáka navrhovali desítky konstruktérů. V roce 1927 Angličané John Carden a Vivian Loyd po několika letech pokusů postavili miniaturní pásové obrněné vozidlo (nazvané Carden-Loyd) pro dva muže.  Díky šikovné propagaci firmy Vickers-Armstrong, Ltd., byl o tento stroj ve světě značný zájem. Rychlost, dobrá terénní průchodnost, nesnadná „zasažitelnost“ a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Kapitoly o tanku

   V roce 1936 v odborném tisku publikoval npor. pěch. Ladislav Hrubeš soubor článků pod názvem Kapitoly o tanku. Autor získal prvé zkušenosti s bojovými vozy u PÚV v roce 1927. Jeho texty jsou psány jednoduše a přesto poutavě tak, že i řadového vojína dokázal podrobně seznámit s problematikou útočné vozby. Text byl ponechán v původním dobovém znění.     Kapitoly o tanku  Npor. Ladislav Hrubeš            Letos tomu bude dvacet let, co se po prvé objevil tank, nový bojový prostředek na bojišti. Je to historie dosti známá, než abychom ji zde znovu opakovali a vůbec se zmiňovali o zásluhách této nové zbraně o úspěšné zakončení světové ...
Značka Pro Pokračování Textu

První vozidlo československé konstrukce s housenkovým pojezdovým ústrojím

Jaroslav Špitálský Ministerstvo národní obrany (MNO) zakoupilo ze studijních důvodů v letech 1921 – 1924 sedm tanků Renault FT. MNO mělo značný zájem na zavedení tanků do výzbroje a dále na pořízení traktorů s kombinovaným či pásovým pojezdovým ústrojím. Nákup těchto vozidel v zahraničí byl drahý a v případě válečného konfliktu i nevýhodný z důvodu dodávek náhradních dílů. Československo muselo být v tomto směru nezávislé. Proto se při vývoji a následné výrobě počítalo pouze s domácími výrobci. Konstrukcí plazových vozidel se začaly zabývat strojírny Českomoravská – Kolben a akciová společnost Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol. V první zmíněné vznikal lehký dělostřelecký traktor, později označený jako Praga MT, druhá ...
Značka Pro Pokračování Textu

Hledání cesty k zahájení výroby tanků v RČS

Jaroslav Špitálský Dalším důležitým mezníkem pro budování útočné vozby se stala sobota 14. ledna 1922, kdy byl do Milovic dopraven první tank. Jednalo se o Renault FT vyzbrojený dělem, který z počátku sloužil k základnímu seznámení s tímto, pro na naše vojáky, novým bojovým prostředkem. O změně Velitelství zvláštních bojových útvarů na Prapor útočné vozby bylo rozhodnuto dne 7. července 1922. Územně nový prapor podléhal 3. pěší divisi v Litoměřicích. Prapor útočné vozby (PÚV) tvořilo velitelství s technickou a hospodářskou správou, kterému podléhala cvičná rota (dříve pododdíl) a tři skupiny obrněných vlaků, šest skupin obrněných automobilů a náhradní rota. Skupiny obrněných vlaků a automobilů se i ...
Značka Pro Pokračování Textu