Odborné historické články

V této sekci naleznete různé odborné historické články týkající se československé armády od roku 1914 do roku 1945. Archivují se zde všechny odborné články z titulní strany.

Josef Knop

Vladislav Severin 30. ledna 1909 se v Žamberku v Hluboké ulici narodil řezníku Štěpánu Knopovi a jeho manželce Hedvice, rozené Vodičkové, syn Josef (měl ještě další tři sourozence). Po ukončení základního vzdělání pokračoval studiem na Reálném gymnáziu v nedalekém Kostelci nad Orlicí, které ukončil maturitou v roce 1929 a již 1. 10. téhož roku nastoupil základní vojenskou službu u hraničářského praporu 3 ve Fryštátu, v rámci které absolvoval v Opavě školu důstojníků pěchoty v záloze. Následujícího roku, přesně 29. 7. 1930, byl v hodnosti četaře přijat ke studiu do Vojenské akademie v Hranicích, kam nastoupil k zahájení studia 30. 9. 1930. Po úspěšném absolvování byl slavnostně vyřazen 31. 7 ...
Značka Pro Pokračování Textu

S.P.O. Smíšený přezvědný oddíl

Průzkumná jednotka velitele brigády složená z obrněných transportérů obrněných aut a další techniky. Hlavní bojovou silou bylo 15 obrněných z počátku provizorních vozů Standart  Beaverrete  II,  které nahradily v září 1942 modernější Humber LRC. Jednalo se o typy Mk.II a Mk.III. Kromě toho jednotka měla ve výzbroji 23 universal carrierů a  12 nákladních automobilů různých typů.  Prvním velitelem  S.P.O.  byl plk. J. Vrzáček.  Kmenový stav jednotky (1941) byl 249 mužů, z toho 235 příslušníků mužstva. Po reorganizaci brigády byla jednotka přejmenována na MPO – Motorizovaný přezvědný oddíl ,  později na frontě u Dunkerque se jednotka stala základem pro vznik Tankového praporu 3. 28 ...
Značka Pro Pokračování Textu

Renault FT

Jaroslav Špitálský Obrněné vlaky a pancéřové automobily tvořily jedinou obrněnou techniku československé branné moci od vzniku samostatného státu. Proto se od roku 1919 se zástupci naší armády pokoušeli o nákup prvních tanků ve Francii. Zpočátku neúspěšně, až v roce 1921 konečně došlo k objednávce jediného tanku Renault FT s dělovou výzbrojí. První tank dorazil 14. ledna 1922 do Milovic, kde zatím sloužil k základnímu seznámení s tímto novým bojovým prostředkem. Aby mohl být započat širší výcvik příslušníků útočné vozby a aby mohl probíhat výcvik v tankové četě, byly objednány v lednu 1923 další čtyři tanky Renault FT. Ty byly dovezeny ...
Značka Pro Pokračování Textu

OA vz. 27 a jeho konstrukce

Jaroslav Špitálský Československá armáda evidovala v letech 1918 – 1922 ve výzbroji šest stálých obrněných vlaků a patnáct pancéřových automobilů. První dva obrněné automobily přivezli čs. legionáři z Itálie, jednalo se o vozidla Lancia I.Z. Vzhledem k neutěšené situaci na Jižním Slovensku ale armáda požadovala více obrněných vozidel. Proto oslovila domácí výrobce, aby započali s jejich konstrukcí a výrobou. V roce 1920 vyrobily Škodovy závody pro čs. armádu dvanáct obrněných automobilů, stavěných na podvozku 3,5 tunového nákladního automobilu Fiat 18 BL. Tato vozidla byla zařazena do výzbroje pod označením Fiat – Torino. Konstrukce nebyla příliš zdařilá, maximální rychlost automobilů dosahovala ...
Značka Pro Pokračování Textu

Škola útočné vozby v Bovingtonu

Jaroslav Špitálský V meziválečném období se českoslovenští důstojníci poměrně často účastnili vojenských cvičení ve Velké Británii. V květnu 1938 malá skupinka našich důstojníků navštívila „školu obrněných vozidel v Bovingtonu“. Tábor v Bovington založilo britské ministerstvo války v roce 1916 jako školící zařízení pro osádky tanků. Po ukončení Velké války se tanky vrátili z francouzských bojišť zpět do Bovingtonu, valná část obrněných vozidel následně skončila ve „šrotu“. Nicméně, malé množství nejméně poškozených vozidel zde zůstalo zachováno. V roce 1923 spisovatel Rudyard Kipling navštívil Bovington a doporučil zde zřízení muzea. Muzeum vzniklo, dle tvrzení našich důstojníků se vněm nacházely „všechny typy tanků ...
Značka Pro Pokračování Textu