Odborné historické články

V této sekci naleznete různé odborné historické články týkající se československé armády od roku 1914 do roku 1945. Archivují se zde všechny odborné články z titulní strany.

Traktory Praga T3

Jaroslav Špitálský obr. Sériově vyrobený traktor Praga T3/III V druhé polovině třicátých let firma Českomoravská – Kolben – Daněk, a.s. (dále jen ČKD) vyráběla tančíky, tanky a traktory, jejichž konstrukce byla na vysoké úrovni. Továrnu navštěvovaly zahraniční delegace, mající zájem o prohlídku bojových vozů. Jednou z nich byla i dvoučlenná delegace holandské vojenské správy (pplk. Hartmanns a ing. Hamm). Proto v úterý 2. listopadu 1937 firma žádala Ministerstvo národní obrany (dále jen MNO) o povolení návštěvy holandských důstojníků do provozů ČKD v Libni a Vysočanech, dále o předvedení bojových vozidel AH-IV-R, AH-IV-S, P-II-a a V-8-H na firemní zkušební dráze ve Vysočanech a na cvičišti ...
Značka Pro Pokračování Textu

Prvopočátky výběru parašutistů ve Velké Británii

Martin Říha Zatímco o operačním nasazení paraskupin je známo mnohé, o prvopočátcích výběru jejich členů se v literatuře dozvídáme o poznání méně. Za drobný příspěvek k mosaice můžeme považovat nedávný nález prvních jmenných zmínek o budoucích hrdinech v souvislosti s jejich paradesantním výcvikem v materiálech VHA v Praze. Ty pocházejí z období jara roku 1941. Tehdy exilové Ministerstvo národní obrany s ohledem na soudobý vývoj konfliktu uvažovalo o reorganizaci části 1. čs. smíšené brigády na paradesantní, resp. o utvoření praporu letecké pěchoty, který by byl schopen případně podpořit povstání ve vlasti. Prapor dle prvních úvah měl obsahovat dvě parašutistické roty ...
Značka Pro Pokračování Textu

Malý útočný vůz Š I

Jaroslav Špitálský a Ivan Fuksa Ve středu 14. května 1930 zástupcům Ministerstva národní obrany (M.N.O.) a Vojenského technického a leteckého ústavu (VTLÚ) předvedla firma ČKD tři tančíky Carden-Loyd, které zakoupila ve Velké Británii spolu s licencí k jejich výrobě. Záhy M.N.O. objednalo u ČKD zkušební prototypy. Po jejichž zkouškách bylo rozhodnuto o úpravách konstrukce a tančíky vyráběné firmou ČKD byly zavedeny do výzbroje pod označením Tančík vz. 33. Na úspěch ČKD zareagovali konstrukční kanceláře Škodových závodů tím, že konstruktéři začali pracovat na projektech malých útočných vozů nápadně připomínající vozidla Carden-Loyd. Konstruktér Škodových závodů ing. Oldřich Meduna se o prvních projektech malých útočných ...
Značka Pro Pokračování Textu

Co předcházelo zahájení sériové výroby prvých lehkých tanků?

Jaroslav Špitálský Již jsem se zmínil o úpravách konstrukce vozů CL-P, kdy jednotlivé rekonstrukce se označovaly P-I a P-II.  V pozdější době se stalo toto označení základem k dělení bojových vozů do „skupin“. „Skupina“ P-I zahrnovala tančíky, P-II malé bojové vozy později označované jako lehké tanky a „skupina“ P-III byla určena pro bojová vozidla s kombinovaným pojezdovým ústrojím. Trochu zmatek nastal s označováním samotných bojových vozů, kdy například stroje vyrobené Škodovými závody spadající do jednotlivých skupin se označovaly Š-I, Š-II, Š-IIa nebo Š-III. Bojové vozy ČKD nesly označení P-I, P-II či P-IIa. Tank konstruovaný továrnou Tatra se označoval T-III. A tak se například ...
Značka Pro Pokračování Textu

Tank nebo kolový vůz

Kpt. pěch. Ladislav Hrubeš V posledních letech, zvláště po roce 1930, kdy se projevil úspěch anglické konstrukce lehkého útočného vozu a kdy po důkladných zkouš­kách bylo nalezeno přijatelné řešení pro podvozek rychlého pásového vo­zidla, počala myšlenka o použití rychlých, malých a poměrně lehkých útočných vozů zajímat i vojenské kruhy, které do té doby byly daleko od myšlenky mechanisace armády, poněvadž neměly důvěry v její úspěch. Levnost výroby a snadné přizpůsobení průmyslu k výrobě těchto malých vozů a pak hlavně rychlost těchto vozů podporovala plány o hro­madném použití v různých rychlých jednotkách, které pak časem nabý­valy nejrůznějších forem a dodnes vlastně nejsou ustáleny ...
Značka Pro Pokračování Textu