21 Říj Morris Commercial C8 FA
Po několika měsících se podařilo úspěšně zakončit výměnu dělostřeleckého tahače Morris – Commercial C8 FA. Vůz obohatí strojový park spolku a časem snad bude pořízeno i něco co se dá zapřáhnout za tažné zařízení tohoto speciálního vozidla. Vůz je v poměrně dobrém a kompletním stavu a kromě samotného vozu jsou k dispozici i díly karosérie z druhého vozu stejného typu. Jízdu v tomto konstrukčně zvláštním voze jsme měli možnost vyzkoušet při akci spolku v květnu 2012 v Praze Libni, kde jsme měli z VHÚ zapůjčenu celou soupravu včetně 25 liberní kanónové houfnice (operace Anthropoid). Kromě zkušeností s ovládáním tohoto vozu, poslouží muzejní vůz jako studijní materiál pro výrobu některých chybějících dílů.
Něco z historie a použití Československou armádou
S tímto typem se naši vojáci setkali už na podzim roku 1940 ve Velké Británii, byl to totiž jeden z prvních typů, který naše jednotka dostala spolu z výzbrojí při budování čs. armády ve Velké Británii. Tyto vozy sloužily u Dělostřeleckého pluku k tažení amerických děl francouzské konstrukce Schneider M 1897 a později i k tažení 25 liberní kanónové houfnice a 17 liberního protitankového děla. Starší výrobní provedení Mk.I a II je vybaveno pneu o rozměru 10,50×20 a má plechovou střechu nad posádkou namísto později používané plátěné. Starší provedení má také jiné provedení podvozku a další výrobní odlišnosti. Pozdější výroba Mk.III už měla pneu standartní velikosti 9×16.
První dodané kusy přišly k Československé jednotce 10.10.1940, bylo to prvních pět vozů s označením viz první tabulka níže.
. Anglické WD Čs. číslo
Morris C8 FA H4310979 1278866
Morris C8 FA H4311005 1278867
Morris C8 FA H4311006 1278868
Morris C8 FA H4311033 1278869
Morris C8 FA H4108343 1278890
Další tři kusy byli brigádě přiděleny 28.11.1940 s přidělenými čísly:
. Anglické WD Čs.číslo
Morris C8 FA H4108425 1278891
Morris C8 FA H4108685 1278892
Morris C8 FA H4311067 1278893
Největší počet těchto tahačů byl přidělen našim vojáků 27.7.1941 a to v počtu 10ks:
. Anglické WD Čs. číslo
Morris C8 FA H4495247 1278866
Morris C8 FA H4311743 1278867
Morris C8 FA H4495244 1278868
Morris C8 FA H4311736 1278869
Morris C8 FA H4495209 1278900
Morris C8 FA H4311689 1278868
Morris C8 FA H4311711 1278869
Morris C8 FA H4311739 1278880
Morris C8 FA H4311740 1278861
Morris C8 FA H4311741 1278862
Další čtyři kusy byli přiděleny 17.9.1942:
. Anglické WD Čs. číslo
Morris C8 FA H4495189 1278897
Morris C8 FA H4311177 1278898
Morris C8 FA H4311621 1278899
Morris C8 FA H4494647 1278910
V Březnu 1945 už brigáda disponovala 32 kusy tohoto typu, z toho 20 kusů sloužilo u Dělostřeleckého pluku a dalších 12 ks u oddílu kanonů proti útočné vozbě:
. Anglické WD
Morris C8 FA H 4163276 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4163367 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4163582 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4163698 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4163738 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4163734 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4163695 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311075 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311122 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311175 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311415 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311527 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311605 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311686 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311687 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311725 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311068 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311104 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4370409 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4495048 Děl. pluk
Morris C8 FA H 4311724 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 4108535 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 4163270 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 4370362 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 4494641 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 4370269 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 4494630 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 4494639 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 4370332 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 494681 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 1750383 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA H 1750483 O.K.P.Ú.V.
TTD:
Vůz je vybaven čtyřválcovým kapalinou chlazeným motorem Morris-Commercial EH s postraními ventily. Zdvihový objem 3 519 cm2 s maximálním výkonem 52 KW při 3000ot/min. Pětistupňová převodovka a suchá kotoučová spojka přenáší výkon motoru pomocí kardanového hřídele na zadní nápravu a pomocí jednostupňové přídavné převodovky na přední nápravu. Hydraulické brzdy, tuhé nápravy s listovými pery. Tažná síla navijáku je 4 tuny.
Rozvor-2 515mm
Celková délka 4 496mm
Šířka 2 286mm
Výška 2 362mm
Váha 3 302kg
RENOVACE:
Náš vůz budeme stavět do podoby z let 1942-43. O renovaci vás budeme průběžně informovat formou fotoreportáže. Jakákoliv pomoc při renovaci je vítána.
24.4.2013
Začátkem letošního jara započala práce na renovaci dělostřeleckého tahače. V první fázi budou postupně otryskány všechny díly a ty, které jsou korozí příliš poškozené budou vyrobeny nové, jako např. rámečky bočních oken či plech podlahy v místě pedálů. Blatníky jsme se také rozhodli vyrobit zcela nové, jejich oprava by pro značnou korozi nepřinesla dobrý výsledek. Jako další přijde na řadu oprava méně poškozených plechů, dveří a rekonstrukce zadní části vozu, aby bylo možné karoserii demontovat z podvozku. Podvozek a motor přijde na řadu v průběhu.