Morris Commercial C4 4×2 GS

22 Říj Morris Commercial C4 4×2 GS

2

Dne 9.3.2011 byl přivezen z daleké Normandie další přírůstek do vozového parku našeho spolku. Je jím tento nádherný Morris – Commercial C4 4×2 GS v pískové barvě a velmi originálním stavu, který si pořídil náš kamarád a novopečený člen našeho spolku ze Slovenska. Jelikož renovace proběhne v Čechách, můžeme ho nazvat první ryze československý projekt klubu. Vůz je ve vzácně původním stavu, včetně veškerých detailů, originální plachty a je pojízdný. Z návěsu sjel vlastní silou a prodělal první zkušební jízdu. Po dokončení důkladné renovace bude garážován na Slovensku.
Tyto vozy byly ve stavu Československé armády ve Velké Británii.

Morris Commercial C4 vycházel z kostrukčně velmi podobného typu CS8 vyvinutého pro britskou armádu již v roce 1934. Ranný typ CS8 měl oproti C4 plátěné dveře, skleněné štíty místo plného čelního skla a 6-válcový motor o výkonu 25HP. Pozdější verze CS8, které přišly do výroby během roku 1941, však již byly také osazeny kovovými dveřmi a plnohodnotným čelním sklem. V roce 1942 byl typ CS8 nahrazen typem C4. Ten dostal nový 4-válcový motor s obdobným výkonem a měl standartně plechové dveře a plné čelní okno. V listopadu 1943 pak byl zaveden typ C4 Mk.II a zůstal ve vyrobě až do konce roku 1944, kdy se začal vyrábět vůz C8 4×4 Quad na základech dřívějších dělostřeleckých tahačů. Jediný rozdíl mezi C4 Mk.I a Mk.II byl v posunutí zadní nápravy více dozadu ke zvětšení rozvoru, což umožnilo využití standardních vojenských nástaveb a také zlepšilo rozložení hmotnosti nákladu. Ostatní rozměry zůstaly stejné.

Délka: 4.39 m
Šířka: 2.03 m
Výška: 1.98 m
Hmotnost: 2.821 kg netto
Užitečná hmotnost: 750kg (15 CWT)
Motor: Vodou chlazený, benzínový 4-válec, typ EH o objemu 3.519 cm3
Výkon: 25HP při 3.000 ot/min.
Převodovka: čtyř-rychlostní
Brzdy: Hydraulické.
Pneumatiky: 9.00 – 16

2 6 1
5 3