16 Zář Vauxhall 25 GY (1939)
Civilní limuzína používaná za války v armádě, pro kurýrní účely
Vůz byl pořízen v dosti zuboženém stavu v Čechách a nyní prochází velmi náročnou renovací.
Vauxhall typ GY vyráběný v letech 1937 až 1939. Byl vybaven šestiválcovým benzínovým motorem.
Přední kola nezávisle zavěšena, pérování provedeno pomocí tlumičů.
V zadní části vozu se nacházela listová péra.
Rozvor 2,8 m
Délka 4,6 m
Šířka 1,8 m
Výška 1,7 m
Automobily Vauxhall 14 HP se vyráběly pro potřeby RAF, v menším množství byly v britské armádě používané typy 10 HP (série H), 12 HP (série I) a 25 HP (série GY), jednalo se vždy o vozidla zabavená pro potřeby armády.
Námi rekonstruovaný Vauxhall GY byl zakoupen v září 2008 v rozebraném stavu, předchozí majitel se marně pokoušel o zprovoznění vozidla. Historie automobilu je nám prozatím neznámá. Jedná se o exportní typ s levostranným řízením.
obr. U předchozího majitele
Takto vypadal Vauxhall GY, když jsme ho poprvé spatřili. Auto v krabicích. Jedině dle fotografií pořízených majitelem jsme si mohli utvořit představu o stavu vozidla, které mělo být kompletní. Pouze chyběla převodová skříň, která je namontována v nějakém traktoru a kardan, jež majitel ztratil při převozu od předchozího vlastníka. Byla to výzva, protože tento typ je poměrně vzácný a tak jsme si s majitelem „plácli“.
obr. Vauxhall jede domů
Tehdejší stav automobilu měl k vysněnému vozu velmi daleko
Renovace
V roce 2009 vyvstal problém s přední nápravou, na které byly „naroubovány“ tlumiče z automobilu Opel. Také bylo nutné pořídit převodovou skříň, přístrojovou desku atd. Na automobil Vauxhall GY se díly shání velmi špatně, naděje na pořízení chybějících dílů vysvitla v podobě vraku, jež se nacházel ve Velké Británii. A tak jsme vyrazili do Anglie. Ačkoli nás majitel vrakoviště ujistil, že s elektrikou není problém, museli jsme použít „při těžbě“ dílů ruční pilky na železo a sekáče, protože na vrakovišť přívod elektrické energie nikdy zaveden nebyl. Elektrické nářadí a prodlužováky jsme vzali na výlet zbytečně.
Tam kde stojím, je někde pod zemí vytoužená přední náprava
Z Anglie jsme přivezli spoustu potřebných dílů. Přední nápravu i s tlumiči, nárazníky, motor, zadní nápravu, skla atd. A tak jsme se pustili nejprve do přední nápravy. Typ tlumičů však neumožňuje montáž levostranného řízení.
Pak přišla na řadu převodová skříň. Její renovace byla také dobrodužná, protože i ta se nacházela po dobu mnoha let několik centimetrů pod zemí.
Pozornost jsme věnovali i karoserii, která je v současné době „opískována“, stejně jako větší část dílů.
V součastné době je připraven k osazení rekonstruovaný motor a pracujeme na karoserii.