30 Zář Ford FGT s kab. č. 13 (1943)
Dělostřelecký tahač FAT (Field Artillery Tractor) někdy také nazýván Quad kanadské výroby FORD FGT s kabinou č.13. Toto vzácné vozidlo přijelo do Československa po válce s naší západní brigádou. Po delších jednáních s původním majitelem, zakoupeno v říjnu 2013 jako nekompletní vrak s odříznutou zadní nástavbou. Vozidlo však poskytuje zdravý základ pro rekonstrukci, která nebude tak složitá jak se na první pohled může zdát. Tento Quad bude uveden do podoby, v které sloužil u Čs. samostatné obrněné brigády v letech 1943-45 u Oddílu kanónů proti útočné vozbě.
Toto vozidlo spadá do skupiny vozidel CMP (Canadian Military Pattern), které byly za Druhé světové války ve velkých počtech vyráběny v Kanadě firmami Ford a Chevrolet (General Motors), dle britské specifikace pro armády států společenství Commonwealth. Na kanadských podvozcích a z kanadských dílů se také CMP montovaly v omezené míře i ve Velké Británii, Austrálii, Novém Zélandu, Jižní Africe, Indii a Egyptě. Obě firmy vyráběly vizuálně podobné vozy s různými nástavbami a velikostmi podvozků. Většina dílů, kromě rozdílných motorů a náprav byla zaměnitelných, což snižovalo výrobní náklady a zvyšovalo efektivitu armádních oprav. Obě firmy vyráběly také dělostřelecké tahače tzv. Quady, (Ford FGT, Chevrolet CGT) nejprve s kabinou č. 11 a 12 a od konce roku 1941 s kabinou čistě kanadského designu č. 13.
Posledně zmíněnou kabinu má i námi nalezený Ford FGT. Nejzajímavější na tomto vozidle je to, že je to opravdu technika po naší Čs. samostatné obrněné brigádě ve Velké Británii, jeden ze dvou dochovaných brigádních Quadů. Zatím se nám podařilo z archívů identifikovat dvanáct Fordů FGT, které sloužily u brigády, kdy jeden sloužil pod číslem H5558327 u OKPÚV (Oddíl kanónů proti útočné vozbě). 8.března 1945 pak bylo přiděleno dalších 10 FATů k Dělostřeleckému oddílu od britského 61 Fd Regt RA. Byla to čísla H5558206, H5558210, H5558211, H5558212, H5558214, H5558215, H5558217, H5558218, H5558219 a H5558220. Jeden exemplář, jehož číslo nemůžeme dohledat, sloužil u Dělostřeleckého pluku již dříve. Vozidlo H5558212 se zřejmě jako jediné z této várky dochovalo a to ve více kompletním stavu než naše. Majitel chystá jeho renovaci.
Vozidla tahala 25 liberní houfnice a 17 liberní protitanková děla. Bohužel na vozidle se nedochovaly žádné identifikační štítky, takže zatím nemůžeme s přesností určit, pod jakým armádním číslem vůz u brigády sloužil, ale s největší pravděpodobností to bude právě H5558327, neboť co se dochovalo, je znak Oddílu kanónů proti útočné vozbě (vodorovně dělený červeno-modrý čtverec s bílým číslem 77) a to na kapotě, nad otvorem pravého světlometu. Původně jsme se chybně domnívali, že číslo je 74, ale po hlubším odkrytí barvy vyšla jasná 77. Světlomet pod číslem byl nahrazen kulatou tabulkou s mostním číslem, která se také dochovala. Vůz sloužil po válce u dobrovolných hasičů v Lochovicích na Berounsku, stejně jako druhý dochovaný FAT. Hasičská červeň již téměř z vozidla vymizela a na kabině, discích a nárazníku jsou dva původní armádní nástřiky s černým maskováním. Doufáme, že po pečlivém odkrytí se ukáže ještě nějaké další původní značení.
Quady Ford FGT Československé samostatné obrněné brigády s 25 liberními houfnicemi po návratu do vlasti od Dunkerque.
Rudná u Prahy, 30.květen 1945. Zajímavé jsou držáky pro kanistry s benzínem na střeše nástavby. Zřejmě úprava brigádních dílen k zajištění dostatku paliva před dlouhou cestou.
Fordy FGT, které jejich posádky zušlechťují před přehlídkou brigády v Praze. Dle čísel se jedná o vozy přidělené brigádě v březnu 1945 viz. archívní brigádní rozkaz. Mezi nimi je i číslo 212, které se dochovalo.
Vozidlo postihl osud většiny Quadů ve světě, jejichž speciální nástavby – „boudy“, byly po válce jen těžko využitelné, a proto byly demontovány a vozidla využívána např. s korbou jako standardní nákladní vozy. Tento osud potkal i náš Quad. Naštěstí pro nás a následné uvedení do původního stavu, je na vozidle zachována originální podlaha nástavby, i když místy oříznutá. O to bude jednodušší celou tuto zadní část, která je vyrobena z rovných profilů a plechů, rekonstruovat. Navíc nástavba nebyla pevně spojena s kabinou. Po službě u hasičů, prošlo vozidlo rukama několika majitelů a do značné míry posloužilo jako zdroj náhradních dílů. Chyběl kompletní motor Ford V8 s příslušenství a převodovkou, naviják (ten již máme), chladič, maska (již také máme), a další drobné díly, které jsou však shodné s ostatními Fordy CMP, příp. Chevrolety CMP, a tudíž nebude problém tyto postupně poshánět u nás či v zahraničí. Nádrže jsou specifické pro FGT a počítá se s tím, že se vyrobí dle vzoru nové. Vozidlo má minimum hloubkové koroze, kabina včetně dveří je téměř úplně „zdravá“. Zdá se, že jediné nepůvodní díly na autě jsou přístrojová deska, přišroubované držáky blikačů, navařené držáky světlometů na nárazníku a světlomet na střeše.
Ačkoliv je na vozidle spousty práce a rekonstrukce jistě potrvá několik let, jsme rádi, že se nám podařilo zachránit další originální kousek techniky od naší západní brigády.
Základní TTD:
Motor: vodou chlazený vidlicový osmiválec Ford V8 o objemu 3 917cm3 a výkonu 70,8kW při 3600 ot/min.
Převody: manuální 4-stupňová převodovka + revers. Uzávěrka diferenciálu 4×4, rozvodovka pro naviják.
Brzdy jsou hydraulické, nápravy tuhé s půl-eliptickými pery. Rozměr pneu 10,5×20. Elektrická soustava 6V.
Rozvor: 101,25“