Morris Commercial C8 FA

21 Říj Morris Commercial C8 FA

Po několika měsících se podařilo úspěšně zakončit výměnu dělostřeleckého tahače Morris – Commercial C8 FA. Vůz obohatí strojový park spolku a časem snad bude pořízeno i něco co se dá zapřáhnout za tažné zařízení tohoto speciálního vozidla. Vůz je v poměrně dobrém a kompletním stavu a kromě samotného vozu jsou k dispozici i díly karosérie z druhého vozu stejného typu. Jízdu v tomto konstrukčně zvláštním voze jsme měli možnost vyzkoušet při akci spolku v květnu 2012 v Praze Libni, kde jsme měli z VHÚ zapůjčenu celou soupravu včetně 25 liberní kanónové houfnice (operace Anthropoid). Kromě zkušeností s ovládáním tohoto vozu, poslouží muzejní vůz jako studijní materiál pro výrobu některých chybějících dílů.

Něco z historie a použití Československou armádou
S tímto typem se naši vojáci setkali už na podzim roku 1940 ve Velké Británii, byl to totiž jeden z prvních typů, který naše jednotka dostala spolu z výzbrojí při budování čs. armády ve Velké Británii. Tyto vozy sloužily u Dělostřeleckého pluku k tažení amerických děl francouzské konstrukce Schneider M 1897 a později i k tažení 25 liberní kanónové houfnice a 17 liberního protitankového děla. Starší výrobní provedení Mk.I a II je vybaveno pneu o rozměru 10,50×20 a má plechovou střechu nad posádkou namísto později používané plátěné. Starší provedení má také jiné provedení podvozku a další výrobní odlišnosti. Pozdější výroba Mk.III už měla pneu standartní velikosti 9×16.

7

Dobový snímek od Dělostřeleckého pluku Československé brigády ve Velké Británii

Leamington-9.21942-cviceni-delostrelcu

Cvičení dělostřelců lázně Leamington 9.2.1942, v takovéto podobě bude náš vůz časem jezdit

První dodané kusy přišly k Československé jednotce 10.10.1940, bylo to prvních pět vozů s označením viz první tabulka níže.

 .                             Anglické WD                     Čs. číslo
Morris C8 FA  H4310979                         1278866
Morris C8 FA  H4311005                         1278867
Morris C8 FA  H4311006                         1278868
Morris C8 FA  H4311033                         1278869
Morris C8 FA  H4108343                         1278890

Další tři kusy byli brigádě přiděleny 28.11.1940 s přidělenými čísly:
.                              Anglické WD                     Čs.číslo
Morris C8 FA  H4108425                          1278891
Morris C8 FA  H4108685                          1278892
Morris C8 FA  H4311067                          1278893

Největší počet těchto tahačů byl přidělen našim vojáků 27.7.1941 a to v počtu 10ks:
.                              Anglické WD                    Čs. číslo
Morris C8 FA   H4495247                         1278866
Morris C8 FA   H4311743                          1278867
Morris C8 FA   H4495244                          1278868
Morris C8 FA   H4311736                          1278869
Morris C8 FA   H4495209                          1278900
Morris C8 FA   H4311689                           1278868
Morris C8 FA   H4311711                           1278869
Morris C8 FA   H4311739                           1278880
Morris C8 FA   H4311740                          1278861
Morris C8 FA   H4311741                           1278862

Další čtyři kusy byli přiděleny 17.9.1942:
.                           Anglické WD                        Čs. číslo
Morris C8 FA   H4495189                          1278897
Morris C8 FA   H4311177                          1278898
Morris C8 FA   H4311621                           1278899
Morris C8 FA   H4494647                          1278910

V Březnu 1945 už brigáda disponovala 32 kusy tohoto typu, z toho 20 kusů sloužilo u Dělostřeleckého pluku a dalších 12 ks u oddílu kanonů proti útočné vozbě:

.                              Anglické WD
Morris C8 FA   H 4163276 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4163367 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4163582 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4163698 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4163738 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4163734 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4163695 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311075 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311122 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311175 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311415 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311527 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311605 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311686 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311687 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311725 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311068 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311104 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4370409 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4495048 Děl. pluk
Morris C8 FA   H 4311724 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 4108535 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 4163270 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 4370362 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 4494641 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 4370269 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 4494630 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 4494639 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 4370332 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 494681 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 1750383 O.K.P.Ú.V.
Morris C8 FA   H 1750483 O.K.P.Ú.V.

TTD:
Vůz je vybaven čtyřválcovým kapalinou chlazeným motorem Morris-Commercial EH s postraními ventily. Zdvihový objem 3 519 cm2 s maximálním výkonem 52 KW při 3000ot/min. Pětistupňová převodovka a suchá kotoučová spojka přenáší výkon motoru pomocí kardanového hřídele na zadní nápravu a pomocí jednostupňové přídavné převodovky na přední nápravu. Hydraulické brzdy, tuhé nápravy s listovými pery. Tažná síla navijáku je 4 tuny.
Rozvor-2 515mm
Celková délka 4 496mm
Šířka 2 286mm
Výška 2 362mm
Váha 3 302kg

RENOVACE:
Náš vůz budeme stavět do podoby z let 1942-43. O renovaci vás budeme průběžně informovat formou fotoreportáže. Jakákoliv pomoc při renovaci je vítána.

3

Morris při první obhlídce

2
6

První jízda v novém voze zatím jen na tyči za naším Bedfordem MWR

5

Zadní část bude nejtvrdší oříšek. Původní uživatel používal vůz dle žluté barvy jako odtahové vozidlo, i nápis na dveřích to naznačuje

4

Demontované díly jsou naštěstí ve voze

1

…Odjezd do dílny k renovaci

24.4.2013
Začátkem letošního jara započala práce na renovaci dělostřeleckého tahače. V první fázi budou postupně otryskány všechny díly a ty, které jsou korozí příliš poškozené budou vyrobeny nové, jako např. rámečky bočních oken či plech podlahy v místě pedálů. Blatníky jsme se také rozhodli vyrobit zcela nové, jejich oprava by pro značnou korozi nepřinesla dobrý výsledek. Jako další přijde na řadu oprava méně poškozených plechů, dveří a rekonstrukce zadní části vozu, aby bylo možné karoserii demontovat z podvozku. Podvozek a motor přijde na řadu v průběhu.