Bedford OYD-3ton (1939)

22 Říj Bedford OYD-3ton (1939)

31

Třítunový nákladní vůz v označení Československé samostatné brigády z počátku roku 1943. Označením náleží k dopravnímu oddílu – brigádní autoškole. Tento typ byl v naší brigádě zastoupen v dosti velkém počtu a celkem bylo vyrobeno kolem 60 000 ks.

3 foto_tydne_23_28.9.40_Cholmodelay

obr. vlevo Bedford OYD od brigádní autoškoly Dopravního oddílu. Vpravo Bedfordy při přebírce techniky brigády v Cholmondelay Parku 28.9.1940.

RENOVACE

Tento poměrně moderní vůz s celokovovou karoserií a perfektním zpracováním, byl poháněn řadovým šestiválcem s rozvodem OHV o obsahu 3 519 cm3 s max. výkonem 54kW při 3000 ot./min. Velikost pneumatik u ranné produkce byla 32×6 (vzadu dvou montáž) později standardní 10,5×16.

Vůz byl pořízen v České republice ve velmi špatném nekompletním stavu. Vůz byl dodán do republiky po roce 1945 v rámci akce Unrra, a byl používán pro dopravu uhlí do cukrovaru Kolín, později byl vůz prodán do soukromých rukou a sloužil k převozu materiálu na stavbě. V roce 2003 byl již odstavený vůz zakoupen rodinou provozující houpačky. Od tohoto majitele z Prahy byl Bedford zakoupen členem Roty Nazdar a následně renovován. Renovace byla možná díky nekompletnímu rozebranému vozu stejného typu, který se podařilo zachránit shodou náhod v obci nedaleko Bakova nad Jizerou. Po bližším ohledání nalezených dílů se zjistilo, že vůz byl za války ukořistěn německou armádou, a po přestavbě korby na dřevěnou dílenskou nástavbu, používán neznámou německou opravárenskou jednotkou. Na dílenské nástavbě se dochovalo trojbarevné maskovací zbarvení i označení. Původní majitel nahradil nástavbu korbou a používal tento Bedford OYD na svážení mléka, v té době vlastnil dva vozy tohoto typu. Po roce 1948 kdy byla likvidována soukromá živnost, byl nucen odevzdat jeden vůz do vznikajícího ČSAD. Druhý vůz tomuto osudu unikl díky tomu, že byl rozebrán na díly, a kabina a další drobnosti skončily schovány pod senem ve stodole, motor a převodovka zamaskovány dřevem. Korba a šasi pod dřevem na dvoře. Drobné díly byly uskladněny v odmontované nástavbě, sloužící jako dílna a skladiště. Nástavba takto sloužila do roku 2003, kdy byla rozebrána při odvozu dílů pro potřeby renovace. Všechny díly byly získány k renovaci. Byly uloženy na stejném místě, kde jsme je také po několika desítkách let nalezli. Při renovaci byla kompletně vyrobena korba a podvěšené bedny. Postupně byla dokompletována kabina včetně přístrojů a věcí, které byly po válce nahrazeny za české.

V současnosti je na voze, kromě korby, vše původní a opotřebované díly se podařilo díky kontaktům v Anglii nahradit. Postupně prošel již i několika novými nástřiky. V provozu má tento vůz po renovaci naježděno víc jak 7000km a zřídka chybí na některé z našich větších akcí. Mimo jiné si vůz zahrál v britském fantazy filmu Letopisy Narnie.

veteran_klub_Bedford_OYD_2 2
Vůz po renovaci chasí a kabiny. Zbývá postavit novou korbu. Bedford při natáčení filmu Letopisy Narnie – Princ Kaspian v Praze.