AEC Dorchester (projekt)

22 Oct AEC Dorchester (projekt)

Projekt stavby obrněného velitelského vozidla AEC „Dorchester“ HP na podvozku AEC Matador

V polovině roku 2012 náš spolek dostal darem podvozek středního dělostřeleckého tahače AEC „Matador“. Jelikož tento typ naše brigáda nepoužívala, rozhodli jsme se vytvořit projekt jeho přestavby na obrněné velitelské stanoviště A.C.V AEC „Dorchester“. Na tomto podvozku byly tyto velitelské vozy montovány. Výroba započala ve Velké Británii v roce 1941 a celkem bylo vyrobeno kolem 415ks. První vozy byly použity v africké kampani a britští vojáci jim dali přezdívku „Dorchester“ po luxusním londýnském hotelu. Pro zajímavost tři z těchto vozů byly v Africe zabaveny Němci a používal je i sám polní maršál Rommel a jeho velitelství.

Obrněné velitelské vozidlo bylo určeno pro spojovací jednotky britské armády a používalo se hlavně u vyšších velitelství. Vozidlo bylo vybaveno několika radiostanicemi, generátory, mapovými stolky, stanem pro obsluhu štábu a dalším vybavením. V jeho útrobách mohli pohodlně operovat čtyři důstojníci a dva radiotelegrafisté.

Tyto vozy sloužily i u Československé armády ve Velké Británii 1944-45 u spojovací roty a to ve dvou kusech. S těmito vozy přijeli naši vojáci v květnu 1945 do vlasti a 30. května se s nimi zúčastnili slavnostní přehlídky brigády v Praze. Jejich další poválečný osud není bohužel znám, ale zřejmě byl stejný jako u většiny západní techniky a skončily ve šrotu. Dokumenty o prvním přidělení našim vojákům ve Velké Británii se v archívu nepodařilo najít, ale je jisté, že je brigáda dostala před odchodem na kontinent a byla používána v bojích u severofrancouzského města Dunkergue s imatrikulací F89114 a F280414. Těsně před odchodem brigády byly tyto dva kusy doplněny třetím vozem modernější konstrukce AEC 0857 L.P 6×6, a to dne 7. Května 1945 ve vozovém depu 161 Vehicle Park ST. NICHOLAS u Antverp.

10a

Snímek československého „Dorchestera“ na přehlídce v Praze dne 30. Května 1945. Na levém blatníku je patrný znak brigády, český lev se slovenským štítem na prsou, na červenomodré šachovnici.

 

Postavením jednoho z používaných vozů chceme připomenout roli našich vojáků na západním bojišti a ukázat tuto zvláštní konstrukci v pojízdném stavu se vším vnitřním vybavením včetně radiostanic na akcích našeho spolku. Momentálně není známo, že vůz tohoto typu je provozován soukromým sběratelem a pravděpodobně se nachází pouze ve sbírkách několika velkých muzeí. Projekt je koncipován spíše jako dlouhodobý, vše ale bude záviset na rychlosti získání finančních prostředků.

1

Tovární snímek skeletu korby, (bez prostupů na antény a krycího plechu)

2

Tovární snímek skeletu korby, pohled zezadu

3

AEC „Dorchester“ HP s generátorem vpředu. Tuto variantu měla ve výzbroji Československá brigáda

Popis vozu v provedení HP:

Vůz byl vybaven šestiválcovým vznětovým motorem AEC A187 o výkonu 71kW a obsahu  7 580cm2. Korba krabicového tvaru z ocelového plechu byla našroubována a nanýtována na rám svařeného z kovových profilů. Brzdy vzduchové, čtyřrychlostní převodovka a dvourychlostní přídavná převodovka poháněla zadní nebo všechna kola.

• délka 6 856mm

• šířka 2 413mm

• výška 2 692mm

• rozvor 3 848mm

• hmotnost 12 193kg

• Velikost pneu 13,50-20

5

Tovární perokresba umístění vnějšího vybavení vozu AEC „Dorchester“ HP

9

Tovární perokresba umístění vnitřního vybavení vozu AEC „Dorchester“ HP

8

Tovární perokresba, umístění radiostanice WS 19 HP a dalšího vybavení

4

Tovární perokresba vnitřního prostoru, pohled na mapový stůl.

 

Popis výchozího stavu podvozku:

Podvozek byl dovezen z Norska a je poměrně hodně kompletní, včetně části kabiny. Neschází žádný zásadní komponent kromě palivového čerpadla motoru. Stav je před-renovační s nutností renovace většiny hlavních dílů. V první fázi renovace bude nutné otryskání veškerých kovových částí, generální oprava motoru, brzd, a elektroinstalace. Vyčištění a přetěsnění náprav a oprava kardanů a převodovky. Oprava chladiče a agregátů a dalších drobných dílů. Doplnění provozních kapalin a pořízení nových pneumatik. V druhé části bude nutné vyrobit konstrukci a opláštění karoserie, dle dobových pramenů a rozměrů pořízených v některém z muzeí. Dále nás čeká výroba odlévaných pantů, zámků, izolátorů, antén a příslušenství k radiostanicím. Výroba elektroinstalace, přístrojů a vnitřního vybavení.

IMG_5069

Podvozek AEC Matador určený k přestavbě ještě v Norsku

 

ThIMAG0300 ThIMAG0302 ThIMAG0306
ThIMAG0301 ThIMAG0303 ThIMAG0304

….a již v Čechách

6

Dochovaný kus v muzeu ve Velké Británii, tak nějak by měl vypadat náš stroj po stavbě a renovaci

7

Poslední aktualita je taková, že vůz byl letos v roce 2015 prodán našemu kamarádovi zde v Čechách, odvážný projekt Dorchester je tedy nejistý a možná zústane u původního AEC Matador.