22 Říj GM C15TA
Obrněný nákladní automobil 4×4 GM 8449/C15TA, postavený na zesíleném podvozku Chevrolet C15 cwt, s pancéřovou karosérií od firmy Hamilton Bridge Company a motorem GMC 270, byl vyvinut firmou General Motors v Kanadě, odkud byl dodáván spojeneckým jednotkám. U Československé samostatné obrněné brigády sloužily tři kusy, zařazené u Ženijní roty. Vrak tohoto obrněnce byl pořízen v Holandsku na podzim 2009 a právě prochází zásadní rekonstrukcí do provozuschopného stavu. Tento konkrétní vůz byl dodán koncem roku 1944 do Velké Británie a nebyl nikdy bojově nasazen. Po válce byl přebudován na tahač děl a nakonec skončil vyrabován ve Skotsku. Odtud byl po neúspěšném pokusu o renovaci prodán do Holandska.
Dobové fotografie „TAček“ ve stavu Československé Samostatné Obrněné Brigády:
RENOVACE
Říjen 2011
Po krátké přestávce jsme udělali pokrok při renovaci našeho jediného pancéřového vozu. Při obnovení prací došlo i na změnu použitého odstínu, nakonec bude vůz jezdit ve starším odstínu S.C.C2. Motor dostal konečně správnou barvu, jinou frému a další věci z instalace, byly upraveny a nebo odstraněny. Během 14 dnů bude motor usazen na svém místě a po zapojení instalací proběhne pojezdová zkouška. Zbývá ještě spoustu práce, ale většinu scházejících dílů se podařilo vyrobit či sehnat. Brzo snad tak bude vůz jezdit na akcích klubu.
08.12.2011
Další pokrok v renovaci GM15TA – podařilo se osadit motor a dodělat/ vyrobit díly zadních dveří, tažné zařízení, stříšku nad kanistry a světla. Podlaha a instalace přijde na řadu během zimních měsíců a doufáme, že na jaře už bude stroj v pojízdném stavu.
Červen 2012
Po nějaké době byl čas pokročit v renovaci našeho jediného obrněného vozu. Jelikož vůz postrádal palubovku, bylo nutné tuto vyrobit. Úkolu se ujal náš kolega „doktor“ a splnil ho na výbornou. Bylo potřeba dodělat ještě pár dalších otvorů pro palubní přístroje a spínače a brzo palubovka poputuje na své místo. Také další plechové díly do kabiny bylo nutné kompletně vyrobit, první na řadu přišly krycí plechy pro montáž předních skel, naštěstí se dochovaly oba původní i když notně zrezavělé díly, podle kterých náš šikovný kolega z Liberce vyrobil nové.
Poslední smutná aktualita:
po určitných neschodách s investorem a sponzorem této renovace byl vůz přesunut do depozitářů VTM Lešany, kde pravděpodobně nějakou dobu zústane než muzeum přistoupí k dokončení námi začatého projektu. Nezbývá než doufat, že tento vzácný automobil budou moci návštěvníci v nějaké dohledné době obdivovat.