Odborné historické články

V této sekci naleznete různé odborné historické články týkající se československé armády od roku 1914 do roku 1945. Archivují se zde všechny odborné články z titulní strany.

Renault 10 CV type MH ve výzbroji čs. branné moci

Jaroslav Špitálský Obr. Automobil Renault N II-612 fotografovaný během závěrečného cvičení v roce 1925 nedaleko kopce Raná vezoucí gen. Jana Syrového, gen. Eugena Mittelhausera a gen. Henri Gourauda V roce 1924 dělostřelecký a zbrojní odbor MNO vypsal soutěž na osobní automobil pro potřebu „velitelství a pomocný personál jednotek motorisovaného dělostřelectva“, jež by byl schopen pohybu i v terénu. Vojenský technický ústav bedlivě sledoval zahraniční konstrukce vozidel majících schopnost pohybu v terénu. V této době francouzské automobilky představily zajímavé konstrukce strojů, které splňovaly veškeré požadavky. Prvním z nich byla konstrukce kolopásového automobilu Citroën-Kégresse a druhou se stala konstrukce automobilky Renault mající šestikolový podvozek, z nichž ...
Značka Pro Pokračování Textu

Citroën – Kégresse ve výzbroji čs. branné moci

Jaroslav Špitálský Obr. Citroën-Kégresse předváděný veřejnosti v roce 1924 na pražském výstavišti      Branná moc nově vzniklé Republiky Československé disponovala mnoha typy motorových vozidel, z nich část pocházela z výzbroje armády Rakousko-uherské monarchie a další nezanedbatelné množství automobilů přivezly čs. legie. V následujícím období byly nákladní automobily a dělostřelecké tahače hojně používány. Zásoby náhradních dílů se tenčily a dodávky potřebného materiálu k údržbě a opravám vozů přicházely ze zahraničí poměrně nepravidelně. Asi nemá cenu zmiňovat, že pro čs. armádu bylo nutné zakoupit vozidla domácího původu, což nebyl zas takový problém vzhledem k tomu, že za monarchie vzniklo na území Čech ...
Značka Pro Pokračování Textu

Poválečná škodovácká konstrukce bojových útočných vozů v letech 1945 – 1948

Jaroslav Špitálský Foto: sbírka Difrologického klubu, bývalý podnikový archiv Škody Plzeň a VÚA-VHA Praha Záhy po ukončení Druhé světové války započal vývoj nových bojových vozů pro potřebu československé branné moci. Situace byla o mnoho jednodušší než před čtvrt stolením, kdy továrnám chyběly zkušenosti s výrobou pancéřových bojových vozů. V roce 1945 měly čs. továrny značné zkušenosti s výrobou samohybných děl, součástí tanků a dalších bojových vozů.  V továrních skladech se nacházely i potřebné díly k opravě strojů, jež zanechala na území republiky ustupující německá armáda. V této době si důstojníci z Ministerstva národní obrany (MNO) plně uvědomovali, že pro naší útočnou vozbu budou třeba tanky domácí výroby a ...
Značka Pro Pokračování Textu

Traktory Praga MT

Jaroslav Špitálský Foto: VÚA-VHA, podnikový archiv ČKD, sbírka autora a Difrologického klubu. Obr. První vyrobený prototyp Praga MT. Pohled na zadní část, kde je vidět na ostruze sklopená sedačka, pod kterou je upevněn hever a za motorem je umístěn naviják.    Do dnešní doby se o zkouškách a využití lehkých dělostřeleckých traktorů Praga MT nedochovalo mnoho informací. V odborné literatuře se autoři o těchto vozidlech zmiňují jen okrajově, a přitom se jedná o první stroje domácí výroby s čistě housenkovým (pásovým) pojezdovým ústrojím. Doufám, že čtenáře znalé obohatím o pár dosud nepublikovaných informací a ty ostatní zaujmu článkem o málo známých pásových ...
Značka Pro Pokračování Textu

Cvičná stolice pro výcvik řidičů tanků

Jaroslav Špitálský Foto: ŠKODA podnikový archiv, sbírka Jiřího Zahradníka obr. Střední tank Cromwell fotografovaný během cvičení v Milovicích v roce 1946.    Historie se opakuje, což nám krásně dokládá vývoj a zavedení výcvikových pomůcek pro řidiče bojových útočných vozů. V květnu 1938 naši důstojníci navštívili britskou školu útočné vozby v Bovingtonu, kde jim byl předveden trenažer (tehdy se užíval název trenažór) pro výcvik řidičů tanků. V letech 1936 byla v Československu zahájena výroba Lehkých tanků vz. 35, které se ovládaly pomocí stačeného vzduch. Řízení těchto bojových vozů bylo tak složité, že dle tvrzení důstojníků útočné vozby, se řidiči tyto stroje nenaučili řídit ani za dva ...
Značka Pro Pokračování Textu