Odborné historické články

V této sekci naleznete různé odborné historické články týkající se československé armády od roku 1914 do roku 1945. Archivují se zde všechny odborné články z titulní strany.

Charles Strasser – veterán od Dunkerque

Chtěli bychom tímto připomenout jednoho z mála ještě žijících veteránů druhé světové války, který dnes slaví 92 let a který se v rámci Československé samostatné obrněné brigády účastnil bojů při obléhání severofrancouzského přístavního města Dunkerque. Charles Strasser se narodil 23. 4. 1927 v Charodu, na britském mandátním území Palestiny. Když mu byly čtyři měsíce, přestěhoval se s rodiči do Československa a žil v Teplicích. Charles byl jedno z židovských dětí, které v listopadu 1938 zachránil před fašismem v jednom ze svých transportů z Československa do Velké Británie Sir Nicolas Winton. To mu bylo 11 let. I tato zkušenost zřejmě přispěla ...
Celý příspěvek >

Výcvik a činnost osádek obrněných vlaků

Jaroslav Špitálský Co je obrněný vlak? Na to nám nejlépe odpoví dobová definice s lehkou nadsázkou: Obrněné vlaky jsou bojovým prostředkem, který se uplatní hlavně za údobí, kdy je nepřítel v pohybu. Svými vlastnostmi podobají se pohyblivé pevnůstce o velkém počtu stále pohotových palebných zdrojů. Vyznačují se velkou rychlostí 30 – 70 km/hod. Vozy bojové soupravy jsou opatřeny brněním chránícím osádku proti účinkům střel pěchotních zbraní malé ráže. Důležité části jsou chráněny brněním větší odolnosti. Atmosférické podmínky až na velké vánice, závěje a mlhu nemají vliv na jeho pohyb. Obrněných vlaků možno využíti i jako dopravních prostředků v bojovém prostoru a to buď ...
Celý příspěvek >

Prošel boji o Tobrúk i o Dunkerk. Místo zbraně měl ale Jindřich Křeček tužku

Jaroslav Krupka V situaci, kdy vojáci v "pouštních děrách" u Tobrúku čelili italským jednotkám, Rommelovým granátům i písečným bouřím, byl jejich blízkým osobním spojencem ještě někdo jiný než jejich vlastní puška. Byl to humoristický časopis Kaktus - a v něm zábavné a trefné karikatury i vtipy odvážného kreslíře Jindřicha Křečka, přezdívaného Jituš. Rodák z Červeného Kostelce prošel s československou armádou celé druhoválečné tažení. Od jeho narození uplynulo 110 let. Obr. Ilustrátor vojenských Našich novin "četař Jituš", alias Jindřich Křeček-Jituš, odpočívá v podpalubí lodi během transportu československých vojáků k Dunkerku. Jindřich Křeček se narodil v Červeném Kostelci v části Pod Skalkou ...
Celý příspěvek >

Obrněné automobily Škoda-Fiat-Torino

Jaroslav Špitálský obr. Obrněný automobil č.9. - autorem obrazu, který vznikl v roce 1920, je malíř Josef Šíma. Poslední transport italských legií, vracející se do vlasti, přivezl dva obrněné automobily. Jednalo se o typ Lancia. Oba pancéřové automobily bezprostředně po příjezdu do Československa jsou odeslány na Slovensko, kde se od května až do srpna roku 1919 zapojují do bojů s maďarskými bolševiky. Československá branná moc na základě zkušeností z bojů na Slovensku požaduje více obrněných automobilů. Uvažuje se o zavedení 41 obrněných improvisovaných aut. Více se o těchto bojových vozidlech dozvíme ze spisu čj. běž. 2930, který byl sepsán 21. května 1920, ...
Celý příspěvek >

Lehký kanonový motorový vůz pásový – Praga a jeho vývoj s přihlédnutím k motorisaci kanonů proti útočné vozbě v roce 1938

Jaroslav Špitálský Zhruba v druhé polovině roku 1935 na Ministerstvu národní obrany (MNO) vyvstala otázka motorizace útvarů pěchoty vyzbrojených kanony proti útočné vozbě (KPÚV). Konstrukčním řešením obrněného vozidla schopného převozu protitankového kanonu byl pověřen Vojenský technický a letecký ústav (VTLÚ), který následně vyzval dva nejvýznamnější výrobce a to Škodovy závody (ŠZ) spolu s ČKD k podání nabídky na výrobu jednoho prototypu lehkého kanonového motorového vozu pásového (LKMVP). V sobotu 24. října 1936 se konalo jednání u „III. odboru VTLÚ“, kterého se účastnil plk. děl. J. Trejbal, škpt. pěch. J. Němec, kpt. hosp. B. Podaný, řed. ing. Stolle (za ČKD) a řed. ing. Fígl ...
Celý příspěvek >