Odborné historické články

V této sekci naleznete různé odborné historické články týkající se československé armády od roku 1914 do roku 1945. Archivují se zde všechny odborné články z titulní strany.

Obrněné automobily Lancia

DVACET LET VE SLUŽBÁCH ČS. BRANNÉ MOCI Jaroslav Špitálský – Vojenské muzeum Lichkov Obr. Čs. obrněný automobil Lancia Vývoj obrněných automobilů Lancia 1Z byl zahájen ve strojírně Ansaldo počátkem roku 1915. V dubnu téhož roku je dokončen prototyp. Sériová výroba se rozebíhá poměrně pomalu. V roce 1916 bylo vyrobeno prvních třináct bojových vozů v rámci prvé série. Obrněné automobily tohoto typu vyrobené v roce 1917 jsou označovány jako Lancia 1Z nebo 1ZM druhé série, vozy vyrobené v roce 1918 se označují jako Lancie 1ZM třetí série. V odborné literatuře se uvádí, že v rámci třetí série je vyrobeno cca 110 obrněných automobilů Lancia 1ZM.  Bojové vozy Lancia ...
Celý příspěvek >

Charles Strasser – veterán od Dunkerque

Chtěli bychom tímto připomenout jednoho z mála ještě žijících veteránů druhé světové války, který dnes slaví 92 let a který se v rámci Československé samostatné obrněné brigády účastnil bojů při obléhání severofrancouzského přístavního města Dunkerque. Charles Strasser se narodil 23. 4. 1927 v Charodu, na britském mandátním území Palestiny. Když mu byly čtyři měsíce, přestěhoval se s rodiči do Československa a žil v Teplicích. Charles byl jedno z židovských dětí, které v listopadu 1938 zachránil před fašismem v jednom ze svých transportů z Československa do Velké Británie Sir Nicolas Winton. To mu bylo 11 let. I tato zkušenost zřejmě přispěla ...
Celý příspěvek >

Výcvik a činnost osádek obrněných vlaků

Jaroslav Špitálský Co je obrněný vlak? Na to nám nejlépe odpoví dobová definice s lehkou nadsázkou: Obrněné vlaky jsou bojovým prostředkem, který se uplatní hlavně za údobí, kdy je nepřítel v pohybu. Svými vlastnostmi podobají se pohyblivé pevnůstce o velkém počtu stále pohotových palebných zdrojů. Vyznačují se velkou rychlostí 30 – 70 km/hod. Vozy bojové soupravy jsou opatřeny brněním chránícím osádku proti účinkům střel pěchotních zbraní malé ráže. Důležité části jsou chráněny brněním větší odolnosti. Atmosférické podmínky až na velké vánice, závěje a mlhu nemají vliv na jeho pohyb. Obrněných vlaků možno využíti i jako dopravních prostředků v bojovém prostoru a to buď ...
Celý příspěvek >

Prošel boji o Tobrúk i o Dunkerk. Místo zbraně měl ale Jindřich Křeček tužku

Jaroslav Krupka V situaci, kdy vojáci v "pouštních děrách" u Tobrúku čelili italským jednotkám, Rommelovým granátům i písečným bouřím, byl jejich blízkým osobním spojencem ještě někdo jiný než jejich vlastní puška. Byl to humoristický časopis Kaktus - a v něm zábavné a trefné karikatury i vtipy odvážného kreslíře Jindřicha Křečka, přezdívaného Jituš. Rodák z Červeného Kostelce prošel s československou armádou celé druhoválečné tažení. Od jeho narození uplynulo 110 let. Obr. Ilustrátor vojenských Našich novin "četař Jituš", alias Jindřich Křeček-Jituš, odpočívá v podpalubí lodi během transportu československých vojáků k Dunkerku. Jindřich Křeček se narodil v Červeném Kostelci v části Pod Skalkou ...
Celý příspěvek >

Obrněné automobily Škoda-Fiat-Torino

Jaroslav Špitálský obr. Obrněný automobil č.9. - autorem obrazu, který vznikl v roce 1920, je malíř Josef Šíma. Poslední transport italských legií, vracející se do vlasti, přivezl dva obrněné automobily. Jednalo se o typ Lancia. Oba pancéřové automobily bezprostředně po příjezdu do Československa jsou odeslány na Slovensko, kde se od května až do srpna roku 1919 zapojují do bojů s maďarskými bolševiky. Československá branná moc na základě zkušeností z bojů na Slovensku požaduje více obrněných automobilů. Uvažuje se o zavedení 41 obrněných improvisovaných aut. Více se o těchto bojových vozidlech dozvíme ze spisu čj. běž. 2930, který byl sepsán 21. května 1920, ...
Celý příspěvek >